Kom uit met uw geld!

Heeft u financiële zorgen, betalingsproblemen of schulden? Vindt u het lastig om met geld om te gaan? Kunt u deze problemen niet zelf oplossen?
Ga naar de frontoffice maatschappelijke ondersteuning of bel 0571-27 99 11 (optie 1). De hulp is altijd gratis.

Het is belangrijk om hulp te zoeken bij uw geldzorgen of schulden. Problemen met geld worden groter als u niets doet. Wij helpen u graag om dat te voorkomen.

Met welke vragen kunt u komen?

  • Ik kan mijn rekeningen niet betalen.
  • Ik heb veel post die ik niet meer open.
  • Ik heb een brief die ik niet begrijp, bijvoorbeeld van de Belastingdienst, de gemeente, een energieleverancier of een verzekering.
  • Ik krijg post van een incassobureau en ik weet niet wat ik moet doen.
  • Ik heb geen geld meer om eten te kopen of mijn huur te betalen.

Wat gebeurt er als u geen hulp zoekt?

  • De problemen worden alleen maar groter.
  • Uw rekening wordt hoger door een boete.
  • Uw telefoon wordt afgesloten.
  • U hebt geen warm water meer.
  • U moet uw huis uit.

Wat kunnen we voor u doen?

U kunt hulp krijgen om beter uit te komen met uw geld. Ook als u geen grote schulden heeft. Er zijn verschillende mogelijkheden. Uw persoonlijke situatie zoals uw inkomen en de grootte van de problemen bepalen de oplossing:

  • Het maken van een budgetoverzicht of huishoudboekje
  • Budgetbegeleiding of budgetbeheer
  • Inzetten van de Sociaal Raadslieden en/of Formulierenbrigade
  • Het treffen van een betalingsregeling bij kleine schulden
  • Een aanvraag voor schuldbemiddeling of WSNP indienen.

Tot welke oplossing we ook komen: het uitgangspunt is altijd een schuldenvrij leven.

Hoe werkt het?

U meldt zich bij de frontoffice maatschappelijke ondersteuning. U krijgt een eerste afspraak met een sociaal werker van Stimenz. We kijken samen met u naar uw inkomsten, (eventuele) schulden, vermogen, vaste lasten en de oorzaak van uw problemen.

Soms is één adviesgesprek al voldoende om weer grip op uw financiële situatie te krijgen. We maken een plan van aanpak en vervolgafspraken, als de problemen ingewikkelder zijn.

Soms is extra hulp nodig. We werken samen met Stimenz, de Sociaal Raadslieden en Formulierenbrigade van Stichting Mens en Welzijn, MEE en Plangroep.

Meer informatie?

Meldt u bij de frontoffice maatschappelijke ondersteuning in het gemeentehuis:
H.W. Iordensweg 17
7391 KA  Twello
Telefoonnummer: 0571-27 99 11 (optie 1)
E-mail: maatschappelijkeondersteuning@voorst.nl

De frontoffice is op werkdagen open van 08.30-12.30 uur.

Veelgestelde vragen

Moet ik betalen voor schuldhulpverlening?

Nee, de gemeente betaalt in principe de kosten voor schuldhulpverlening.

Dat hangt af van uw samenlevingsvorm:

  • Bent u getrouwd in gemeenschap van goederen? Dan bent u allebei aansprakelijk voor de schulden en moet u allebei de schuldregeling doorlopen.
  • Bent u getrouwd buiten gemeenschap van goederen, dus op huwelijkse voorwaarden? Dan bent u ieder aansprakelijk voor uw eigen schulden. Uw partner blijft dan buiten uw eigen schuldregeling. Wel gaan we ervan uit dat uw partner meebetaalt aan de kosten van de huishouding. Dit betekent dat u zelf wat meer kunt betalen aan de aflossing.
  • Bent u op huwelijkse voorwaarden getrouwd, maar heeft u allebei schulden? Dan kunnen we twee aparte regelingen starten. Bij andere samenlevingsvormen hangt het af van de voorwaarden die u heeft afgesproken.

Bij een schuldregeling proberen we altijd uw koopwoning te behouden. Het moet natuurlijk wel kunnen. In sommige situaties wordt de woning tóch verkocht. Bijvoorbeeld als u achterloopt met het betalen van de hypotheek of de kosten van de hypotheek niet in het budget passen.

Ja, dat kan. Ondernemers kunnen zich voor advies melden bij het Gemeentelijk Regionaal Ondernemers Steunpunt (GROS) via telefoonnummer 14 055 of e-mail gros@apeldoorn.nl . Het adres van het GROS is Marktplein 1 te Apeldoorn.

U meldt zich bij de frontoffice maatschappelijke ondersteuning. Wij plannen een gesprek met een medewerker van Stimenz en brengen uw situatie in kaart. De medewerker van Stimenz zoekt samen met u naar de oplossing die het beste bij uw situatie past. Bij problematische schulden werken Stimenz en Plangroep samen.

Bij schuldregeling bemiddelt Plangroep tussen u en uw schuldeisers, om tot een oplossing te komen. Er zijn verschillende manieren om schulden op te lossen. We zoeken de oplossing die het beste bij uw situatie past.

Om schuldregeling te kunnen starten moeten bepaalde zaken op orde zijn. Dit kan tijd kosten. De regeling duurt 36 maanden, als alle zaken op orde zijn en de schuldregeling officieel start.

Per situatie  bekijken we of de auto weg moet. U mag de auto bijvoorbeeld houden als u met uw auto naar het werk moet en er is geen goed alternatief.

Een eigen bankrekening met bankpas is noodzakelijk. Zonder bankrekening kunt u geen inkomen ontvangen, rekeningen betalen of geld opnemen. De sociaal werker schuldhulpverlener van Stimenz kan u ondersteunen bij het openen van een nieuwe bankrekening.