Wilt u een bepaald onderwerp in de gemeenteraad laten behandelen? Dien uw voorstel in bij de gemeenteraad.

Beschrijving

U kunt een eigen onderwerp dat u belangrijk vindt direct in de gemeenteraad laten behandelen. U kunt dit voorleggen aan de raad als uw initiatief door minimaal 25 mensen wordt ondersteund. Het recht van burgerinitiatief biedt u de gelegenheid om onderwerpen die u belangrijk vindt, maar waarvoor (nog) geen gehoor is bij de politiek, op de agenda van de raad te plaatsen.

Spelregels

  • Inwoners van de gemeente Voorst van 16 jaar en ouder kunnen een burgerinitiatief indienen.
  • Een burgerinitiatief wordt ingediend bij de burgemeester (voorzitter van de raad).
  • U geeft een heldere beschrijving van het onderwerp en eventueel de oplossing van het probleem en wat het gaat kosten.
  • Voor een burgerinitiatief is de steun van minimaal 25 mensen nodig. Die steun moet blijken uit een handtekeningenlijst, waarop wordt vermeld: voornaam, achternaam, adres, geboortedatum en handtekening.

De volgende onderwerpen zijn niet geschikt voor een burgerinitiatief:

  • Een onderwerp dat niet behoort tot de bevoegdheid van de raad.
  • Een vraag over gemeentelijk beleid.
  • Een onderwerp waarover in deze raadsperiode al een besluit is genomen.
  • Een klacht of een bezwaar.

De behandeling van uw burgerinitiatief

  • Het presidium beoordeelt in zijn eerstvolgende vergadering of uw verzoek kan worden toegewezen.
  • Wanneer uw verzoek wordt toegewezen kunt u uw initiatief toelichten aan de gemeenteraad in een ronde-tafelgesprek.
  • De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en wethouders om een advies.
  • De gemeenteraad behandelt uw burgerinitiatief en neemt een besluit.

Ideeën en wensen via andere manieren
Het burgerinitiatief is een manier om uw wensen en ideeën aan de gemeenteraad over te brengen. U kunt dat ook op een andere manier doen, zoals b.v. een brief schrijven aan de raad, meepraten in een ronde-tafelgesprek over een onderwerp dat op de agenda staat of contact opnemen met een raadslid.

Contact

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de griffier, telefoon (0571) 279 217 of e-mail: raad@voorst.nl. De griffier kan u ook vertellen op welke wijze de gemeenteraad uw initiatief behandelt.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt.
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.