Heeft u schade door een besluit van de gemeente of verwacht u schade? Dan kunt u de gemeente om een vergoeding voor de schade vragen.

Beschrijving

U kunt schade hebben door een besluit van de gemeente over uw omgeving. De gemeente legt bijvoorbeeld een weg aan vlak achter uw huis, zodat uw huis minder waard wordt. Of door werkzaamheden is uw winkel niet goed bereikbaar, waardoor u inkomsten verliest.

Misschien heeft u recht op een vergoeding. U kunt de gemeente om een vergoeding vragen.

Is de schade een gevolg van een besluit uit 2023 of eerder? Dan vraagt u een vergoeding voor planschade.

Is de schade een gevolg van een besluit uit 2024 of later? Dan vraagt u om nadeelcompensatie.

Na uw aanvraag voor schadevergoeding doet een onafhankelijk adviseur onderzoek. Hij adviseert de gemeente of u recht heeft op vergoeding van de schade. De gemeente beslist over uw aanvraag en bepaalt het bedrag van de vergoeding.

De voorwaarden voor het aanvragen van nadeelcompensatie of vergoeding van planschade zijn onder andere:

  • U heeft schade door een besluit van de gemeente over uw omgeving.
  • U heeft blijvende schade aan uw huis, bedrijfsgebouw of stuk grond (u bent eigenaar, geen huurder). Of u heeft een inkomstendaling.
  • U heeft goede redenen waarom de schade niet uw schuld is. Bijvoorbeeld omdat u niet kon weten dat u schade zou krijgen toen u het pand of de grond kocht.
  • Er is geen andere regeling waardoor u schadevergoeding kunt krijgen.

Zo vraagt u nadeelcompensatie of een vergoeding voor planschade aan:

  • U neemt contact op met de gemeente
  • U geeft door:
    • welke schade u heeft
    • welk besluit de schade heeft veroorzaakt
    • waarom u denkt dat u recht heeft op een schadevergoeding
    • welk bedrag u als schadevergoeding wilt krijgen
    • hoe u op dat bedrag komt
    • alle bewijzen of foto's die uw aanvraag ondersteunen (bijvoorbeeld een eigendomsbewijs)
    • uw handtekening
  • U betaalt de kosten bij uw aanvraag. Als u gelijk heeft, krijgt u deze kosten terug.

Wanneer u overweegt een planschadeverzoek in te dienen, neemt u dan vooraf contact op met Fred van Sintmaartensdijk via algemeen telefoonnummer (0571) 27 99 11 of rechtstreeks via f.vansintmaartensdijk@voorst.nl 

Bij vragen kunt u contact opnemen met Fred van Sintmaartensdijk via algemeen telefoonnummer (0571) 27 99 11 of rechtstreeks via f.vansintmaartensdijk@voorst.nl 

Bij planschade: u vraagt de vergoeding aan binnen 5 jaar nadat een besluit van een gemeente definitief is.

Bij nadeelcompensatie: u vraagt de vergoeding aan binnen 5 jaar nadat de schade is ontstaan.

In beide gevallen duurt de aanvraagprocedure maximaal 1 jaar.

U betaalt maximaal € 500 voordat de gemeente uw aanvraag in behandeling neemt. Dit bedrag moet de gemeente wettelijk van u vragen. Geeft de gemeente u gelijk en krijgt u schadevergoeding? Dan krijgt u dat bedrag terug. Geeft de gemeente u geen gelijk en krijgt u geen schadevergoeding? Dan krijgt u het bedrag niet terug.

    Extbase Variable Dump
    WIND\WindSduPdc\Domain\Model\ExternalFormprototypepersistent entity (uid=198, pid=41)label =>protected'aanvraagformulier tegemoetkoming in schade' (42 chars)
       target =>protected'_blank' (6 chars)
       type =>protected'extern_filelink_forms' (21 chars)
       href =>protected'https://api.sduconnect.nl/media/1621505521aanvraagformulier_tegemoetkoming_i
          n_schade_2021.pdf
    ' (93 chars) sduId =>protected478255 (integer) uid =>protected198 (integer) _localizedUid =>protected198 (integer)modified_languageUid =>protected0 (integer)modified_versionedUid =>protected198 (integer)modifiedpid =>protected41 (integer)
  • aanvraagformulier tegemoetkoming in schade

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.