De Voedselbank deelt veel meer dan alleen eten


Wie weinig te besteden heeft, kan wekelijks bij de Voedselbank een goed gevuld pakket met etenswaren ophalen. Maar de Voedselbank doet nog veel meer. Dat gaat van het verdelen van kaartjes voor een voetbalwedstrijd tot het bieden van een luisterend oor voor cliënten.

Distributiecentrum

In de enorme hal aan de Harderwijkerstraat, achter Kringloopwinkel ’t Goed, is het een drukte van belang. Terwijl een busje vol met kratten brood van de warme bakker voor de hal parkeert, verplaatsen vrijwilligers pallets met een transportwagen en brengen ze dozen vol aardbeienyoghurt naar de koelcel. Aan de stellages in de hal zijn bordjes met plaatsnamen geplakt: Enschede, Raalte, Deventer en meer. “We zijn ook een distributiecentrum voor de regio. Alle spullen die regionaal aangeboden worden, verdelen wij onder de lokale voedselbanken,” vertelt Bram Snel, die als vrijwilliger onder meer bij de uitgifte van voedselpakketten helpt en chauffeur is.

Goede producten

Het distributiecentrum en de Voedselbank zaten bij elkaar in één hal. Als gevolg van de coronamaatregelen moest er meer afstand gecreëerd worden en werd de hal aan de overkant gehuurd. In de nieuwe hal staan de winkelwagentjes, koelvitrines en lege marktkraampjes al klaar voor vrijdag. Dan komen, zoals elke week, zo’n 270 huishoudens een pakket ophalen met houdbare en verse spullen. Uit Twello en omliggende dorpen zijn dat zo’n tien huishoudens. (Mensen uit Klarenbeek kunnen in Apeldoorn terecht).

In het pakket zit altijd een aantal standaard houdbare producten. Voor de groente, het fruit, het vlees en de zuivel kunnen mensen kiezen uit het aanbod dat er die week is. Bram: “Sommige mensen denken dat er producten in zitten die al over de datum zijn. Maar wij moeten ons ook houden aan de regels van de Voedsel en Warenautoriteit. We geven pakketten uit die echt van goede kwaliteit zijn, met diverse producten.”

Donaties

De Voedselbank draait volledig op financiële giften en de donatie van goederen van bedrijven, organisaties en particulieren. De etenswaren komen van grote supermarktketens en fabrikanten maar ook van lokale groenteboeren en slagers.

Verder ontvangt de Voedselbank giften waarmee ze bijvoorbeeld de huur van de hal, de koelcellen en de brandstof voor de busjes betalen. En de gemeente subsidieert fruit voor schoolgaande kinderen.  “Het is fijn om te zien dat er zoveel organisaties en mensen de Voedselbank een warm hart toedragen,” zegt Munda Bouwmeester, bestuurslid van de Voedselbank. “Scholen doen bijvoorbeeld regelmatig inzamelingsacties en er zijn bedrijven en stichtingen die jaarlijks een vast bedrag doneren.”

Soms komt er hulp uit verrassende hoek. Bram: “Laatst haalde ik bij een winkel groente op. Toen ik wilde wegrijden, werd er naar mij en mijn maatje gezwaaid. Een oudere dame kwam bij het raampje staan en stopte ons tien euro in de hand. Mooi toch dat iemand dat zo vol vertrouwen aan je geeft?”

Samenwerken met andere organisaties

Naast de pakketten regelt de Voedselbank nog meer. “Er zijn allerlei mensen, stichtingen of andere organisaties die iets willen doen voor mensen die heel weinig te besteden hebben. Maar zij hebben geen toegang tot deze groep. Wij hebben dat wel. Zo maakt Stichting Jurk kleding op maat en naar wens voor kinderen uit arme gezinnen. Wij hebben contact met de gezinnen en regelen dan dat er voor een kind een verjaardagsjurk of -trui wordt gemaakt.

Gedurende het jaar mogen wij namens verschillende organisaties allerlei dingen verdelen. Van kaartjes voor een voetbalwedstrijd tot bonnen voor een winkelketen. We coördineren de uitgifte en zorgen dat alles op de goede plek terechtkomt,” aldus Munda.

Ook zal de nieuwe hal van de Voedselbank vanaf januari huisvesting bieden aan de kleding- en speelgoedbank van Deventer. Met andere hulpverlenende instanties zijn ze nog in gesprek. “Dat is prettig voor de cliënten. Dan is er één plek waar ze terecht kunnen,” vertelt Bram. “En we kunnen zo als organisaties beter met elkaar samenwerken. We willen graag klantvriendelijk zijn. Veel van onze cliënten zitten diep. Ze hebben schulden en moeten weer op de rit komen. Dat geeft veel stress. Even een luisterend oor bieden blijkt dan heel belangrijk. We hopen in de nieuwe hal ook een soort huiskamer te kunnen maken waar cliënten ook even kunnen zitten en kletsen. En we kunnen dan snel doorverwijzen voor extra ondersteuning of advies.”

Bram en Munda willen tot slot nog benadrukken dat de Voedselbank er voor iedereen is die tijdelijk of wat langer weinig te besteden heeft: “Dus ook zelfstandigen die in zwaar weer verkeren kunnen bij ons terecht. Elke week vijftig euro op de boodschappen besparen is mooi meegenomen als je in nood verkeert.”

Wil je meer weten?

Mocht je naar aanleiding van dit artikel vragen hebben, dan kun je contact opnemen met het Maatschappelijk Netwerk Voorst. Het MNV is telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 08.30 uur en 12.30 uur via 0571-74 51 11.