Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws van de gemeente? Elke vrijdag versturen we een digitale nieuwsbrief met het nieuws van de afgelopen week. U kunt zich inschrijven via onze pagina Nieuwsbrieven.

Positieve uitkomsten cliëntervaringsonderzoek


In april hield de gemeente een cliëntervaringsonderzoek onder inwoners die gebruikmaken van Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) voorzieningen en inwoners die gebruikmaken van een Jeugdvoorziening. De Wmo heeft als doel dat inwoners dat zo lang mogelijk mee kunnen blijven doen in de samenleving.

We hebben ervoor gekozen om dit onderzoek te doen met een kwantitatief cliëntervaringsonderzoek door middel van een vragenlijst. Inmiddels zijn de uitkomsten van het onderzoek bekend en zijn wij trots op de positieve score van een 7,9 voor de Wmo. En een zeer positieve beoordeling voor Jeugd.

Wij willen iedereen die mee heeft gedaan hartelijk bedanken.

Wmo-onderzoek

In totaal zijn 1.084 inwoners die een Wmo-voorziening ontvangen aangeschreven. Daarvan hebben in totaal 455 mensen deelgenomen. Dat is 42%.

De vragen gaan onder andere over het contact met de gemeente en de uitvoering en effecten van de zorg. Daarnaast is een aantal vragen gesteld over de bereikbaarheid en dienstverlening van de Frontoffice maatschappelijke ondersteuning Voorst.

Enkele uitkomsten Wmo

  • 94% van de inwoners voelt zich serieus genomen door de medewerker van de gemeente (91% in 2023).
  • Inwoners weten in toenemende mate waar ze moeten zijn met hun hulpvraag (86%).
  • En 84% vindt dat ze snel werden geholpen.
  • Het aantal ontevreden inwoners daalde van 4% naar 3%.
  • De onafhankelijke cliëntondersteuner is bij 40% van de inwoners bekend.
  • Over de aansluiting van de zorg op de hulpvraag is 89% tevreden. Vorig jaar was dit 84%.
  • Door de ondersteuning geeft 88% aan zich beter te kunnen redden en zegt 84% een betere kwaliteit van leven hebben.
  • De bereikbaarheid van de Frontoffice maatschappelijke ondersteuning Voorst krijgt een 7.9, gelijk aan het gemiddelde cijfer van vorig jaar.

Jeugdonderzoek

De doelgroep van dit onderzoek zijn jongeren (12-23 jaar) en ouders met kinderen (van ongeboren tot 16 jaar) die vanuit de Jeugdwet gebruikmaken van hulp in de gemeente. Het onderzoek gaat voornamelijk over ondersteuning die vanuit het CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin) wordt geboden. De vragen gaan over de toegankelijkheid van voorzieningen, het contact met de gemeente, de uitvoering van de zorg en effecten van de zorg op het opgroeien, de zelfstandigheid, de zelfredzaamheid en het meedoen in de eigen omgeving.

In totaal zijn 439 ouders van kinderen van ongeboren tot 16 jaar en 327 jongeren tussen de 12 en 23 jaar aangeschreven. En hebben 162 ouders en 43 jongeren deelgenomen door een (online) vragenlijst in te vullen. Dit is een responspercentage van 26,8%.

  • 67% geeft aan dat ze altijd of vaak snel geholpen worden, vorig jaar was dit 61%.
  • 86% geeft aan altijd of vaak goed geholpen te worden, vorig jaar gaf 84% dit aan.
  • Ze zijn ook tevreden over het feit dat beslissingen over de hulp in samenspraak met hen worden genomen.
  • Met respect behandeld worden krijgt een beoordeling 92%. Vorig jaar was dit 94%.
  • Vorig jaar voelde 67% van de kinderen zich veiliger door de hulp. Dit is nu gestegen naar 71%.
  • Het effect op het probleemoplossend vermogen van het kind wordt is gestegen naar 81%, vorig jaar was dit 70%.
  • Van de jongeren geeft 71% aan een gesprek met CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin) gevoerd te hebben, vorig jaar was dit 60%.
  • Ten opzichte van vorig jaar (80%) is dit jaar 87% tevreden over de manier waarop er geluisterd werd tijdens het gesprek.
  • De vriendelijkheid van de medewerker is gestegen van 41% vorig jaar naar 53% dit jaar.
  • Van de ouders is 65% is (zeer) tevreden over de snelheid waarmee de hulp is ingezet. Dit is een stijging van 13% ten opzichte van 2023 (toen 52%).
  • Het aandeel ouders dat expliciet ontevreden is, is sterk afgenomen. Van 29% vorig jaar, naar 18% dit jaar.

Wij zijn zeer tevreden met de positieve uitkomsten van het onderzoek. Natuurlijk is er in individuele gevallen altijd ruimte voor verbetering. Daarom blijven we kritisch kijken naar ons handelen en onze dienstverlening. Het komende jaar zetten onze medewerkers zich ook weer volop in om inwoners vanuit de Wmo en de jeugd en hun ouders weer zo goed mogelijk te ondersteunen bij hun hulpvragen.