Rondetafelgesprekken maandag 2 december om 19.30 uur


Raadszaal gemeente Voorst

Op maandag 2 december heeft de gemeenteraad weer rondetafelgesprekken. Deze beginnen om 19.30 uur. In deze gesprekken vormen de raadsleden zich een beeld van het geagendeerde onderwerp door hierover vragen te stellen aan insprekers, ambtenaren en het college.

Vergadering bijwonen

U bent van harte welkom om de gesprekken in het gemeentehuis in Twello bij te wonen. Daarnaast is de vergadering live mee te kijken en kan teruggekeken worden. Ga daarvoor naar deze link. Daar vindt u ook de vergaderstukken.

Deelnemen

U kunt deelnemen aan een gesprek en hier uw mening geven over een onderwerp dat op de agenda staat. Aanmelden? Stuur dan, het liefst voor vrijdag 29 november 12.00 uur, een e-mail naar raad@voorst.nl, de griffie neemt daarna contact met u op. Reageert u liever schriftelijk op geagendeerde onderwerpen? Mail dan uw reactie naar raad@voorst.nl.

Agenda

De volgende onderwerpen staan op de agenda.

Raadszaal, aanvang 19.30 uur

Voor de behandeling van de onderwerpen is het dringend advies om vooraf de agenda te raadplegen. Als u wilt inspreken, horen wij graag op welk onderdeel u wilt inspreken.

In deze vergadering komen veel verordeningen aan de orde. Elk jaar stelt de gemeenteraad op voorstel van het college nieuwe verordeningen vast. De wijzigingen zijn vaak beperkt en richten zich op het indexeren van tarieven en tekstuele aanpassingen van jaartallen en/of data. Waar er meer veranderingen zijn, staat dit hieronder aangegeven.

  1. Verordening onroerendezaakbelastingen 2025 Voorst
  2. Verordening riool- en waterzorgheffing Voorst 2025
    De aanpassingen dit jaar komen voort uit de notitie herijking rioolheffing, een nieuw tarief voor garageboxen en ‘; harmoniseren van het beleid bij alle Tribuut gemeenten. De raad moet de notitie en de nieuwe verordening vaststellen.
  3. Legesverordening Voorst 2025
    Vorig jaar zijn er veel wijzigingen doorgevoerd door de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Dit jaar heeft het college alle ervaringen met deze nieuwe wetten meegenomen in het nieuwe voorstel waardoor hoofdstuk 2 opnieuw enkele wijzigingen heeft gekregen. Daarnaast zijn de hoofdstukken 1 en 3 geharmoniseerd in Tribuutverband en zijn er wijzingen doorgevoerd voor een betere leesbaarheid.
  4. Verordening marktgeld Voorst 2025
  5. Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen Voorst
    De Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen Voorst stamt uit 2014 en moest worden aangepast door de pilot ondergronds inzamelen en is gelijk geharmoniseerd in Tribuutverband en het Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)-model. Het college stelt voor om het beleid om kwijtschelding te verlenen voor de afvalstoffenheffing, de rioolheffing voor woningen en de onroerendezaakbelastingen voor woningen voor te zetten.
  6. Verordening lijkbezorgingsrechten Voorst 2025
  7. Verordening toeristenbelasting Voorst 2025
  8. Verordening reinigingsheffingen Voorst 2025
    Dit jaar is het vaste tarief aangepast en geïndexeerd. Deze stijging is noodzakelijk om de stijgende kosten van Circulus te dekken. Daarnaast zijn de jaartallen en data aangepast en nieuwe tarieven opgenomen voor de pilot omgekeerd inzamelen (ondergrondse container).
  9. Intrekking Verordening op de heffing en de invordering van precariobelasting 2016
    De Verordening precariobelasting Voorst 2016 voorziet uitsluitend in de heffing van buizen, kabels, draden of leidingen. In 2017 heeft het kabinet besloten dat de precariobelasting op nutsbedrijven werd afgeschaft. Dit voorstel kende een overgangstermijn waardoor vanaf 1 januari 2022 de heffing wettelijk niet meer mogelijk is. Om weer up-to-date te zijn, stelt het college voor deze verordening formeel in te trekken.
  10. Evaluatie stappenplan
    De raad heeft in januari 2024 het Stappenplan vastgesteld. Het is een procesbeschrijving om te komen tot een locatie voor huisvesting noodopvang van asielzoekers. Inmiddels zijn de eerste ervaringen in de praktijk opgedaan met de uitvoering van het Stappenplan in maanden september en oktober.
    Het presidium heeft begin november besloten het Stappenplan met alle betrokken partijen te evalueren. Het gaat om de inwoners/omwonenden, het college/organisatie en de raad. In het RTG van 18 november hebben de inwoners/omwonenden hun ervaringen gedeeld. Ook het college/organisatie hebben een evaluatie uitgevoerd. Tot slot heeft de raad in de raadsvergadering van 25 november met elkaar gedebatteerd over de ervaringen met het Stappenplan. De evaluatiedocumenten zijn bij de agenda gevoegd.
    De volgende stap is dat voor 2 december in het RTG de bevindingen van de betrokken partijen op de agenda staan.

Vragen?

Heeft u vragen? Neem gerust contact op met de griffie via raad@voorst.nl.