De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) regelt dat inwoners en ondernemers hun zaken ook digitaal met de overheid kunnen regelen. Een onderdeel van deze wet is de Zorgplicht. Dat betekent dat de gemeente verplicht is om te zorgen dat alle inwoners geholpen kunnen worden, zowel online als offline.

U kunt ons op verschillende manieren bereiken. Dat kan online, maar ook per telefoon of aan de balie in het gemeentehuis. Kijk voor onze verschillende contactmogelijkheden op onze pagina Contact. U kunt veel zelf online regelen via onze website. U maakt zelf de keuze welke manier van contact het beste bij u past.

Contact via telefoon

Als u ons belt via 0571–27 99 11 of 14 0571 dan staan medewerkers van het Klant Contact Centrum (KCC) u te woord. Zij kunnen u helpen met het beantwoorden van vragen, informatie verstrekken, het helpen met het vinden van digitale informatie of het maken van een afspraak. Kan de KCC-medewerker u niet zelf helpen, dan wordt u doorverbonden. Als het niet lukt om contact te krijgen met de juiste medewerker, dan maken wij een terugbelverzoek aan. Wij hanteren de afspraak dat u binnen 2 werkdagen wordt teruggebeld.

Servicepunt in het gemeentehuis

Het gemeentehuis is toegankelijk voor mensen met een beperking. De inrichting van het gemeentehuis is prikkelarm.

Bij het servicepunt kunt u terecht voor het afhalen van uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Hiervoor is geen afspraak nodig. De medewerker kan u helpen met uw vragen of bij het maken van een afspraak.

Digitale middelen

Steeds meer inwoners willen graag digitaal geholpen worden. Veel van onze producten kunt u al digitaal aanvragen. Ook werken we doorlopend aan het verbeteren van onze online dienstverlening. Dit doen we bijvoorbeeld door:

  • Steeds meer formulieren digitaal beschikbaar te stellen, kijk voor een overzicht op onze pagina Regel snel
  • Onze website te verbeteren met behulp van de WCAG-richtlijnen voor digitale toegankelijkheid
  • Afbeeldingen op de website te voorzien van alternatieve teksten voor voorleessoftware
  • Onze video’s te ondertitelen
  • Al onze teksten zoveel mogelijk in begrijpelijke taal (op B1-niveau) te schrijven

Persoonlijke hulp

  • Inwoners die ondersteuning nodig hebben bij maatschappelijke vraagstukken kunnen terecht bij de Frontoffice maatschappelijke ondersteuning in het gemeentehuis. Denk bijvoorbeeld aan vragen over: langer zelfstandig wonen, ondersteuning thuis (Wet maatschappelijke ondersteuning), hulp bij financiële zorgen of vragen over opvoeding van kinderen/jongeren.
    De frontoffice is telefonisch bereikbaar via 0571–27 99 11 (optie 1) op werkdagen, van 8.30 tot 12.30 uur. U bent op dezelfde momenten welkom op het inloopspreekuur op het gemeentehuis. Wilt u liever niet wachten? Maak dan eerst een afspraak. U kunt ook een e-mail sturen naar maatschappelijkeondersteuning@voorst.nl. Kijk voor meer informatie over de frontoffice op de pagina Maatschappelijke ondersteuning.
  • Heeft u hulp nodig met het invullen van formulieren? De formulierenbrigade van Mens en Welzijn staat voor u klaar. Kijk voor meer informatie op de website van Mens en Welzijn.
  • Bij het Informatiepunt Digitale Overheid bij de bibliotheek kunt u terecht met al uw vragen over de overheid. Kijk voor meer informatie op de website van BIJ de Bieb.
  • Wilt u graag hulp bij het spreken en schrijven van de Nederlandse taal? Dan kunt u terecht bij het Taalhuis bij de bibliotheek. Kijk voor meer informatie op de website van BIJ de Bieb.