Wilt u een overledene naar een ander land vervoeren? Hiervoor heeft u een aantal documenten nodig. U vraagt deze documenten aan bij de gemeente waarin de persoon overleden is.

Beschrijving

U mag een overledene vanuit het buitenland naar Nederland vervoeren. Ook mag u een overledene vanuit Nederland naar het buitenland vervoeren. U heeft daarvoor een aantal documenten nodig. Bij binnenkomst in Nederland moet u deze documenten aan de douane laten zien.

De voorwaarden voor het vervoer van een stoffelijk overschot zijn:

  • U heeft de volgende documenten in uw bezit:
    • de overlijdensakte
    • een door de bevoegde autoriteit afgegeven verklaring, bijvoorbeeld:
      • een medische verklaring van een dokter of lijkschouwer
      • een bewijs van natuurlijke dood of een verklaring van de officier van justitie
    • een verlof tot begraving of verbranding, of een laissez-passer
      • Vervoert u de overledene binnen de Benelux? Dan heeft u een verlof tot begraving of verbranding nodig.
      • Vervoert u de overledene naar een land buiten de Benelux? Dan heeft u een laissez-passer nodig.
      • Vervoert u de overledene vanuit een land buiten de Benelux naar Nederland? Dan heeft u een laissez-passer nodig
  • U vervoert het lichaam in een waterdichte kist.

Is de persoon in het buitenland overleden? Dan gaat u naar de lokale autoriteiten in het land van overlijden, bijvoorbeeld het gemeentehuis. Eventueel kan de Nederlandse ambassade of het consulaat u hierbij helpen.

Zo vraagt u de overlijdensakte en de laissez-passer of toestemming voor begraving of verbranding in Nederland aan:

  • U neemt contact op met de gemeente waar de persoon overleden is.

Vragen?

Burgerzaken
Telefoon: 0571 27 92 13
E-mail: burgerzaken@voorst.nl

U mag de overledene niet later dan 6 werkdagen na overlijden begraven of cremeren in Nederland. Is dit niet mogelijk, omdat de overledene op of na deze 6 werkdagen in Nederland aankomt? Dan moet u de overledene zo snel mogelijk na aankomst begraven of cremeren. Neem hiervoor contact op met de gemeente waar de overledene wordt begraven of gecremeerd.

De kosten voor een afschrift uit de overlijdensakte zijn € 15,70 (tarief 2023)

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.