U meldt een defect aan de straatverlichting bij de gemeente. Een melding doet u hieronder online.  Hier kunt u precies op een kaart de locatie van de melding aangeven. U wordt automatisch op de hoogte gehouden van de afwikkeling. 

Bij uw melding zijn de volgende gegevens belangrijk:

  1. Wat is er kapot?
  2. Waar staat de lantaarnpaal precies? De monteurs moeten weten om welke paal het precies gaat. Kijk voor u gaat melden op de lantaarnpaal zelf. Daarop zit een gele sticker met het nummer van de paal. Zijn er meerdere lantaarnpalen uit? Dan is het voldoende om 1 of 2 nummers of de straat door te geven. Is de sticker weg? Noem dan het adres en huisnummer waar de lantaarnpaal precies voor staat.

Reparatie straatverlichting

Het is belangrijk dat de openbare verlichting in goede staat is. Bij een defect kan het gaan om een kapotte lamp, een scheve of aangereden mast, een kapotte of loshangende kap of een verdwenen luikje. De meldingen van bewoners worden doorgegeven aan de onderhoudsfirma. EĆ©nmaal per week worden de meldingen nagelopen en indien mogelijk direct gerepareerd. Gevaarlijke situaties worden vaak dezelfde dag nog afgehandeld. Bij grotere schades kan het enkele weken of langer duren voordat de verlichting weer gerepareerd is. Dit is afhankelijk van de levertijd van de benodigde materialen. Soms wordt er een tijdelijk paal neergezet.

Als het om meer dan 4 kapotte lantaarnpalen gaat, is er mogelijk een netwerkstoring. Een storing wordt door de netbeheerder Liander opgelost. Afhankelijk van de storing duurt het even voordat Liander het probleem heeft gevonden en opgelost.

Vervanging lampen 

Lampen in de openbare verlichting hebben een maximale brandduur. De traditionele lampen gaan gemiddeld 4 jaar mee. Ledlampen gaan 12 tot 20 jaar mee. Bij het vervangen van de lamp wordt een nieuwe lamp met hetzelfde lichtbeeld teruggeplaatst. Als een nieuwe lamp is geplaatst en/of de lampenkap is schoongemaakt, schijnt het licht vaak iets feller. Na loop van tijd wordt deze felheid minder.

AVG

De gemeente vraagt u om uw persoonsgegevens door te geven. Of zij maakt gebruik van persoonsgegevens die al geregistreerd staan. Met uw persoonsgegevens moet de gemeente zorgvuldig omgaan. Hiervoor moet zij voldoen aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De gemeente:

  • vraagt alleen die persoonsgegevens die zij nodig heeft voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • zorgt voor een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige registratie en verwerking van uw persoonsgegevens.
  • verwerkt uw gegevens voor het doel waarvoor u ze heeft gegeven (of voor iets wat daar een rechtstreeks verband mee heeft).
  • bewaart uw gegevens niet langer dan nodig is voor het doel waarvoor de gegevens verzameld worden.
  • stuurt uw gegevens alleen naar andere organisaties als zij dit wettelijk verplicht is.
  • informeert u over wat ze met uw persoonsgegevens doen en waarvoor ze dat doen. U kunt hierom vragen.