Een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is voor mensen die in Nederland wonen, maar hier niet vandaan komen. Vraag het paspoort persoonlijk aan in de gemeente waarin u woont.

Beschrijving

U gebruikt een paspoort om te laten zien wie u bent. Met dit paspoort kunt u ook naar het buitenland reizen. Het vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is in alle landen geldig, behalve in uw land van herkomst. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig.

Kinderen hebben een eigen paspoort nodig. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

Een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. Dit hangt af van de duur van uw verblijfsvergunning.

De voorwaarden voor een vluchtelingenpaspoort zijn:

  • U heeft een vluchtelingenstatus voor bepaalde of onbepaalde tijd (type III of IV).
  • U heeft niet de Nederlandse nationaliteit.
  • U staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente waar u het vluchtelingenpaspoort aanvraagt.

Heeft u geen vluchtelingenstatus? Vraag dan een vreemdelingenpaspoort aan.

De voorwaarden voor een vreemdelingenpaspoort zijn:

  • U heeft een geldige verblijfsvergunning type I of II.
  • Uw eigen land geeft u geen paspoort.
  • U staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente waar u het vreemdelingenpaspoort aanvraagt.

Zo vraagt u een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort aan:

  • U komt naar de gemeente.
  • U neemt mee:
    • uw geldige verblijfsvergunning
    • al uw reisdocumenten, ook als deze verlopen zijn
    • 1 kleurenpasfoto die voldoet aan de richtlijnen
    • eventueel: uw verlopen vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort
  • U betaalt het paspoort bij de aanvraag. Graag met pin betalen.

De gemeente kan uw aanvraag voor een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort doorsturen naar het ministerie van Buitenlandse Zaken. De gemeente vraagt u dan om extra documenten. Vervolgens beoordeelt de minister van Buitenlandse Zaken uw aanvraag.

Vraagt u een paspoort aan voor een kind onder de 18 jaar? Kom dan samen met het kind naar de gemeente. Naast het bovenstaande neemt u dan ook mee:

  • uw eigen identiteitsbewijs
  • schriftelijke toestemming van beide ouders of voogden

Is uw paspoort vermist of gestolen? Ga naar de gemeente om een nieuw reisdocument aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.

Vragen?

Burgerzaken
Telefoon: 0571 27 92 18
E-mail: burgerzaken@voorst.nl

 

Heeft de gemeente uw aanvraag doorgestuurd naar de IND? Dan duurt het enkele weken voordat u uw paspoort kunt ophalen. De IND en het ministerie van Buitenlandse Zaken moeten namelijk toestemming geven. Een spoedprocedure is niet mogelijk.

Als de gemeente uw aanvraag niet doorstuurt naar de IND, kunt u het paspoort na 5 werkdagen ophalen bij de gemeente. Duurt 5 werkdagen te lang? Vraag dan een reisdocument aan via de spoedprocedure. Als u het reisdocument vóór 14.00 uur aanvraagt, is het uiterlijk na 2 werkdagen klaar. U betaalt dan een toeslag.

Is uw reisdocument vermist? Dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk. Informeer hiernaar bij de gemeente.

Een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort kost € 63,40 (tarief 2024).
Wilt u met spoed een paspoort aanvragen? Dan betaalt u € 57,05 extra.