U bent een ondernemer en 55 jaar of ouder en u bent van plan uw bedrijf te beëindigen. U kunt een aanvraag voor een IOAZ-uitkering doen als uw bedrijf onvoldoende opbrengt om van te leven. Vraag de IOAZ-uitkering aan bij de gemeente vóórdat u stopt met uw bedrijf.
Beschrijving
De IOAZ-uitkering is bedoeld voor oudere zelfstandige ondernemers die hun bedrijf hebben beëindigd. Wanneer uw inkomsten na beëindiging te laag zijn, kunt u via de IOAZ een aanvulling ontvangen tot het sociaal minimum.
De hoogte van de uitkering wordt bepaald op basis van:
- uw eigen inkomen
- het inkomen van uw partner
- uw vermogen
- eventuele opgebouwde bedrijfspensioenen
Wanneer u met meerdere personen in één huishouden woont, wordt de uitkering lager vastgesteld. U kunt de kosten voor levensonderhoud immers delen. Deze regel geldt niet voor inwonende kinderen jonger dan 27 jaar, studenten of huurders.
Aanvragen
De IOAZ-aanvragen voor inwoners van de gemeente Voorst worden behandeld door de gemeente Apeldoorn. U vraagt de bijstand aan op de website van de gemeente Apeldoorn via https://www.apeldoorn.nl/werken-en-leren/ondernemen/financiele-hulp-voor-ondernemers. Vervolgens wordt u uitgenodigd voor een gesprek door een Consulent Zelfstandigen op het gemeentehuis Voorst. Het adres van het gemeentehuis in Voorst is H.W. Iordensweg 17, 7391 KA Twello. U kunt ook bellen met een consulent van het team Zelfstandigen via 14 055.
Wetgeving
De IOAZ valt onder landelijke wet- en regelgeving.
De belangrijkste wetten zijn:
- Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)
- de Participatiewet
Hierin staan de regels voor het aanvragen, toekennen en terugbetalen van de IOAZ.
Gerelateerde producten
AVG
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
- De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
- De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
- Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
- welke gegevens de gemeente over u heeft
- waarvoor deze gegevens nodig zijn
- wat er met uw gegevens gebeurt.
- Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.