Verkeersplan Twello definitief

Van 12 juni 2025 tot en met 10 juli 2025 lag het Verkeersplan Twello ter inzage. Tijdens de inzageperiode ontvingen wij 27 zienswijzen. De zienswijzen zijn beantwoord in een zienswijze-notitie en hebben geleid tot een aantal wijzigingen. Het college van burgemeester en wethouders heeft op 14 oktober 2025 besloten over het Verkeersplan Twello en de beantwoording van de zienswijzen. Het Verkeersplan Twello is nu definitief.

Van Koersnota naar Verkeersplan

Op 16 december 2024 stelde de gemeenteraad van Voorst de Koersnota Verkeersplan Twello 2025-2040 vast. Binnen de kaders uit de Koersnota is invulling gegeven aan het Verkeersplan 2025-2040. In het Verkeersplan zijn de netwerkstructuren voor de verschillende modaliteiten: lopen, fietsen, openbaar vervoer en (vracht)autoverkeer benoemd en zijn in een uitvoeringsprogramma de projecten en maatregelen opgenomen om het gewenste toekomstbeeld voor Twello te bereiken.

Twello veilig, leefbaar en bereikbaar

Met het Verkeersplan zetten wij in op alternatieven voor de auto. Voetganger en fietser staan op 1. Wij verbeteren de verkeersveiligheid, leefbaarheid én houden winkels en werkterreinen bereikbaar.

  • We zetten in op alternatieven voor de auto, vooral op kortere afstanden. Een hoogwaardig fiets- en wandelnetwerk koppelen wij los van de hoofdinfrastructuur voor het autoverkeer. Dit zorgt voor directe en veilige verbindingen tussen het centrum, het station en de woon- en werkgebieden. We gaan het station beter benutten en het busvervoer in Twello beter spreiden.
  • We zetten de fietser en voetganger op 1 met hoofdroutes voor voetgangers tussen belangrijke voorzieningen. We maken oversteeklocaties veiliger, geven voetgangers prioriteit in het centrum en bij het station. We hanteren het STOMP-principe (stappen, trappen, openbaar vervoer, mobiliteitsdiensten, privéauto). De fietser bedienen wij door op hoofdfietsroutes de fietser een prominentere plek te geven met vrijliggende fietspaden, fietsstraten of brede fietsstroken. We verbeteren de fietsinfrastructuur en maken oversteekplaatsen veiliger.
  • We verbeteren de verkeersveiligheid en leefbaarheid door de snelheid van 50 km/u te verlagen naar 30 km/u op wegen waar de fietser en auto gebruikmaakt van dezelfde rijbaan. Daarnaast verlagen wij de snelheid op de Zuiderlaan van 80 naar 50 km/u. Een aanpassing van de weginrichting is noodzakelijk voor het gewenste verkeersgedrag.

We houden de winkels en werkgebieden bereikbaar door een hoofdnetwerk voor auto- en vrachtverkeer aan te wijzen. Daarmee blijft het centrum van Twello goed bereikbaar met de auto, net als de bedrijventerreinen.

Hoe kwamen wij tot een Verkeersplan?

Wij stelden een klankbordgroep samen. De klankbordgroep bestond uit belangenorganisaties, verenigingen en maatschappelijke partijen. Naast de klankbordgroep was er ook een meedenkgroep. De meedenkgroep had een raadplegende rol. Tijdens meerdere bijeenkomsten gaf zij raad en tips over de stappen die wij zetten. Uit meer dan 30 aanmeldingen selecteerden wij 10 deelnemers. En naast de klankbordgroep en meedenkgroep organiseerden wij ook informatiebijeenkomsten op 9 juli 2024 en 18 juni 2025.  Belangstellenden konden met reageren op onze voorstellen en tijdens de inzageperiode kon iedereen formeel reageren op het Verkeersplan.

Contact

Heeft u vragen over het project? Neem gerust contact op met de projectleider van de gemeente Voorst, Jelle Koopman, via 0571-27 93 94 of jelle.koopman@voorst.nl.