Bent u ondernemer met tijdelijke financiƫle problemen? Dan kunt u bij uw gemeente bijstand voor zelfstandigen aanvragen.

Beschrijving

U heeft een eigen bedrijf. Als ondernemer heeft u geen recht op een gewone bijstandsuitkering. Is uw inkomen tijdelijk lager dan de bijstandsnorm? Dan kunt u bij de gemeente bijstand voor zelfstandigen aanvragen. Dit heet een Bbz-uitkering.

Er zijn 2 verschillende uitkeringen mogelijk:

De gemeente bepaalt of u de bijstand krijgt. Dit kan als gift of als lening. Heeft u tussen 1 januari 2022 en 31 maart 2022 een uitkering aangevraagd? Dan krijgt u die uitkering als gift.

De belangrijkste voorwaarden om bijstand voor zelfstandigen aan te vragen zijn:

  • U bent tussen de 18 jaar en de AOW-leeftijd.
  • Uw inkomen ligt onder de bijstandsnorm.
  • U kunt geen lening krijgen van een bank of andere geldschieters.
  • U voldoet aan het urencriterium van de Belastingdienst.
  • Uw bedrijf kan na de periode van bijstand weer voldoende inkomsten opleveren.
  • U staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

U neemt het volgende mee: 

  • geldig identiteitsbewijs, 
  • bankafschriften, 
  • huurcontract,
  • bewijs van vermogen,
  • bedrijfsplan
  • meest recente jaarrekening

U vraagt de bijstand aan bij het GROS, het Gemeentelijk Regionaal Ondernemers Steunpunt. Het GROS is gevestigd in het gemeentehuis van Apeldoorn, Marktplein 1, 7311 LG Apeldoorn. Telefoon: 14 055. Website: www.hetgros.nl 

De gemeente beslist binnen 13 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.